Eindrapport pilots motie Kwint/Özdil
Gepubliceerd:
18 februari 2021
Leestijd:
2 minuten

Begin 2018 werd de motie Kwint/Özdil aangenomen. In deze motie wordt aandacht gevraagd voor de begeleiding van jongeren met een mbo-diploma niveau 1 en 2 bij hun start op de arbeidsmarkt.
Zes pilotregio’s meldden zich om verdere invulling te geven aan de motie. De pilot was oorspronkelijk bedoeld voor studenten met een entree- of niveau 2 diploma. Een aantal pilotregio’s koos ervoor ook studenten met een niveau 3 of 4 diploma te laten deelnemen. De school bepaalde in samenspraak met de student of de student deelnam aan de pilot. Onder andere studenten die gebruik maken van passend onderwijs behoorden tot de doelgroep van de pilot. Uit onderzoek blijkt dat voor een deel van deze studenten het vinden en behouden van werk niet vanzelfsprekend is.
Elke pilotregio ging op z’n eigen manier aan de slag en werd hierbij geholpen door Ingrado. De regio’s hebben de jongeren ondersteund met: preventieve maatregelen op school (tijdige signalering, meer aandacht voor de periode na school), extra begeleiding en coaching (zowel op school, tijdens stages als daarna) en extra scholing (zoals sollicitatietrainingen).
Ervaring van de jongeren
De jongeren noemen stages als meest waardevolle voorbereiding op hun latere loopbaan, maar waarderen de extra begeleiding die ze hebben gekregen tijdens de pilots. De jongeren die kiezen voor een vervolgopleiding willen graag dat de begeleiding wordt gecontinueerd. De jongeren die zijn gaan werken, zeggen minder vaak behoefte te hebben aan extra begeleiding. Veel van deze jongeren raken ondanks alle inspanningen uit beeld na het verlaten van de opleiding.
Onderzoeksresultaten
De opbrengsten uit de pilotregio’s zijn onderzocht door KBA Nijmegen. Uit het onderzoek blijkt dat mbo-instellingen en gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor de jongeren. Ze willen de talenten van de jongeren niet verloren laten gaan en willen (jeugd)werkloosheid zoveel mogelijk terugdringen en voorkomen. Ook blijkt dat meerdere, aansluitende, interventies nodig zijn gedurende de overgang van school naar werk. Ten slotte blijkt dat er intensief regionaal overleg en afstemming nodig is tussen scholen, gemeenten en bedrijven, om de jongeren goed te kunnen ondersteunen.
Het onderzoeksrapport is te downloaden via de link hieronder.
Relevante links:
Gerelateerde artikelen
Loading...
Meer weten over dit onderwerp?
Stel een vraagAanmelden nieuwsbrief
passendonderwijs © Copyright 2025