
Zeker voor mensen met een ondersteuningsbehoefte zijn een goede kennismaking met en aanmelding bij de opleiding van groot belang voor zowel de instelling als de aspirant-student. Tijdens de kennismaking kan hij/zij/dien al een beeld krijgen van de ondersteuningsmogelijkheden van betreffende opleiding. De school kan daarnaast de ondersteuningsbehoefte van de aspirant-student ophalen om zo met de student en de ouder/verzorger/steunfiguur te bespreken welke mogelijkheden er zijn binnen de opleiding
Meer informatie
- Toelatingseisen: Wat zijn de toelatingseisen voor het mbo?
- Toelatingsrecht: de (aspirant)-student is aangemeld op uiterlijk 1 april van het aankomend studiejaar , voldoet aan de wettelijke vooropleidingseisen en eventuele aanvullende eisen en heeft deelgenomen aan de verplichte intakeactiviteiten (Dit geldt echter niet voor numerus fixus-opleidingen).
Lees meer
Er zijn uitzonderingen voor studenten die:
- De afgelopen drie jaar al zes jaar in het mbo staan ingeschreven, zonder gediplomeerd te zijn.
- In de afgelopen drie jaar, drie keer hebben moeten stoppen met hun opleiding door een bindend studieadvies (bsa). Heeft een student een bsa ontvangen voor een bepaalde opleiding dan kan de student ook geweigerd worden bij dezelfde opleiding aan dezelfde instelling.
Daarnaast geldt het toelatingsrecht ook na 1 april van het kalenderjaar waarvan de studie begint indien de student nog leer- of kwalificatie plichtig is.
Lees meer
- Handreiking bindend studieadvies
- Toelichting wetsvoorstel verbetering rechtsbescherming mbo-studenten en passend onderwijs
★ Komt de aspirant-student van het vo/vso/pro:
- Loop het doorstroomdossier goed door met jongere en ouder/verzorger/steunfiguur
- creëer met de toeleverende school een warme overdracht
- onderzoek de mogelijkheden van vrijstellingen/compacten/verrijken (bijvoorbeeld bij hoogbegaafde jongeren)
★ Komt de student van een andere/eigen mbo-instelling
- vraag aan de toeleverende mbo-instelling informatie op en bespreek met de jongere en ouder/verzorger/steunfiguur de ondersteuningsbehoefte
- creëer met de toeleverende school een warme overdracht
- onderzoek de mogelijkheden van vrijstellingen/compacten/verrijken (bijvoorbeeld bij hoogbegaafde jongeren)
★ Microcredentials
Onderzoek binnen de eigen instelling of de pilot microcredentials iets kan betekenen voor studenten die niet diplomeerbaar zijn.
★ Bied kennismakingsactiviteiten aan
waarbij je ook huidige studenten inzet, die gebruik maken van de faciliteiten in het kader van passend onderwijs.
Gerelateerde artikelen
Loading...
Meer weten over dit onderwerp?
Stel een vraagAanmelden nieuwsbrief
passendonderwijs © Copyright 2025